Pikkulapsen maapähkinäallergia voi lievittyä tai jopa parantua, jos lapsi saa siedätyshoitoa 1–3-vuotiaana. Tuoreen tutkimuksen perusteella merkittävällä osalla potilaista nuo hyödyt näkyvät vielä kymmenen vuotta myöhemmin ja todennäköisesti pidempäänkin.
Nyt julkaistut tulokset perustuvat tunnetun IMPACT-tutkimuksen aineistoihin, ja siihen osallistuneiden lasten pitkäaikaisseurantaan. IMPACT oli aikoinaan ensimmäinen satunnaistettu ja kaksoissokkoutettu tutkimus, jossa maapähkinäsiedätyshoito todettiin tehokkaaksi ja turvalliseksi.
Kun alkuperäiseen tutkimukseen 1–3-vuotiaina osallistuneita tarkasteltiin uudelleen heidän ollessaan 9–14-vuotiaita, 80 prosenttia maapähkinäsiedätystä saaneista pystyi edelleen syömään maapähkinöitä, ja noin kolmannes heistä käytti niitä merkittäviä määriä. Alkuperäisessä tutkimuksessa osa lapsista käytännössä parani maapähkinäallergiastaan, ja he kaikki pystyivät käyttämään maapähkinää edelleen.
Tulokset viittaavat vahvasti siihen, että varhaislapsuuden siedätyshoito tuottaa usein pitkäkestoisen helpotuksen maapähkinäallergiaan. Havaintoja kannattaa silti tulkita varoen, sillä nyt julkaistuun tutkimukseen osallistui vain noin puolet alkuperäiseen tutkimukseen osallistuneista. Lisäksi noin kolmannes maapähkinäsiedätystä saaneista kertoi kokeneensa seurannan aikana allergisia reaktioita siitä huolimatta, että hoito oli onnistunut.
Noin 1–2 prosenttia länsimaiden lapsista potee maapähkinäallergiaa. Valtaosa niistä todetaan ensimmäisen elinvuoden aikana.
Uutispalvelu Duodecim
(Journal of Allergy and Clinical Immunology 2026;DOI:10.1016/j.jaci.2026.05.009)