Paljon tietokoneen, television ja muiden ruutujen ääressä aikaa viettävät lapset pärjäävät lukemista ja matemaattista osaamista mittaavissa testeissä muita huonommin ala-asteella. Kanadalaistutkimuksen havainnot kannustavat puuttumaan liialliseen ruutuaikaan jo varhain.
Tutkimukseen osallistui 3 300 kolmasluokkalaista ja 2 100 kuudesluokkalaista ontariolaislasta, joiden ruutuaikaa ja eri laitteiden käyttöä kyseltiin vanhemmilta lasten ollessa 6- ja 8-vuotiaita. Koulumenestystä mitattaessa lapset olivat 9- ja 12-vuotiaita.
Tulosten perusteella jokainen tunnin lisäys päivittäisessä kokonaisruutuajassa liittyi heikompaan menestykseen lukemista ja matemaattista osaamista mittaavissa testeissä. Ikäryhmien välillä oli joitain eroja, mutta pääpirteittäin samanlaisia yhteyksiä nähtiin sekä kolmas- että kuudesluokkalaisilla.
Kanadalaisten tulokset vahvistavat näyttöä liiallisen ruutuajan haitallisista vaikutuksista lasten kehitykseen, mutta tuloksista ei voi varmuudella päätellä, että erot lasten koulutaidoissa johtuivat vain ja ainoastaan ruutuajasta. Tutkimuksessa ei myöskään selvitetty millaisia ohjelmia, pelejä ja mediasisältöjä lapset suosivat.
Saman tutkijaryhmän aikaisemmassa tutkimuksessa runsas mobiililaitteiden käyttö 18 kuukauden iässä liittyi heikompaan puheen kehitykseen.
Tutkimus julkaistiin JAMA Network Open -lehdessä.
Uutispalvelu Duodecim
(JAMA Network Open 2025;8:e2537092)