Kasvisruokavalio yhteydessä pienempään syöpäriskiin

Kasvisruokavalio yhteydessä pienempään syöpäriskiin

Uutiset
11.08.2026
Uutispalvelu Duodecim
Uutispalvelu Duodecim

Kasvisruokavaliota noudattavat sairastuvat moniin syöpiin selvästi epätodennäköisemmin kuin lihaa syövät sekasyöjät. Muun muassa suolistosyövät ja rintasyöpä ovat heillä harvinaisempia.

Tiedot käyvät ilmi European Journal of Epidemiology -lehden julkaisemasta meta-analyysista, jossa yhdistettiin ja analysoitiin 17 aikaisemman tutkimuksen aineistot. Tutkimuksissa kasvissyöjiä ja vegaaneja verrattiin sekasyöjiin.

Verrattuna sekasyöjiin kasvissyöjät sairastuivat syöpään 13 prosenttia epätodennäköisemmin ja yksittäisten syöpien kohdalla yhteydet olivat vielä voimakkaampia.

Kasvissyöjien riski sairastua vatsasyöpään oli 45 %, haimasyöpään 23 %, paksu- ja peräsuolisyöpään 14 % ja vaihdevuosien jälkeiseen rintasyöpään 19 % pienempi kuin sekasyöjien. Lisäksi melanooma, virtsarakkosyöpä ja non-Hodgkin-lymfooma olivat heillä noin 20 % harvinaisempia.

Vegaaniruokavaliota noudattavat sairastuivat syöpään 23 % epätodennäköisemmin, kun kaikkia syöpiä tarkasteltiin yhdessä. Yksittäisiä syöpiä koskevissa analyyseissa esiin nousi vain rintasyöpä, jonka riski oli heillä 20 % pienempi kuin sekasyöjillä. Tuloksia kannattaa tulkita kuitenkin varoen, sillä vegaaniruokavaliota koskevia tutkimuksia oli vähänlaisesti.

Yhdessä aikaisempien tutkimusten kanssa havainnot vahvistavat näyttöä kasvisruokavalion terveellisyydestä. Kasvisruokavaliot voivat muun muassa ehkäistä lihomista ja tyypin 2 diabetesta, ja siten pienentää syöpäriskiä. Punainen liha ja etenkin teollisesti prosessoidut lihatuotteet puolestaan altistavat etenkin suolistosyöville.

Uutispalvelu Duodecim

(European Journal of Epidemiology 2026;41:531–545)

https://doi.org/10.1007/s10654-026-01380-8

Artikkelin tunnus: uux30341
www.terveyskirjasto.fi/uux30341