Ohjeemme asiantuntijalle: Onnistu sosiaalisessa mediassa

Mediaympäristön muutos ja sosiaalinen media ovat muuttaneet merkittävästi terveystiedon leviämisen käytäntöjä ja väyliä. Sosiaalinen media tarjoaa myös terveydenhuollon viranomaisille, organisaatioille ja asiantuntijoille kanavan levittää tutkittua terveystietoa tehokkaasti ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen keskusteluun terveydestä ja hyvinvoinnista.

Vaikuttavaa viestintää ei voi enää tehdä huomioimatta somen merkitystä yksittäisille ihmisille ja yhteisöille, kirjoittavat Janne Matikainen ja Janne Huovila Duodecim-lehdessä 10/2017. Vaikka terveydenhuollon ammattilaisen tai asiantuntijan tavoitteena ei olisikaan näkyvä somessa toimiminen, sosiaalisen median seuraaminen auttaa ymmärtämään, miten nykyajan ihmiset omaksuvat käsityksiä terveydestä, he toteavat.


Luotettavaa tietoa terveyden hyväksi somessa

Duodecimin strategiseksi teemaksi vuosille 2016–2018 on määritelty ”Lääketieteellisen tiedon välittäminen – luotettavaa tietoa terveyden hyväksi”. Startegisen teeman tavoite on tarjota Duodecimin jäsenille työkaluja, jotka auttavat heitä hyödyntämään ja jakamaan lääketieteellistä tietoa eri toimintaympäristöissä ja erilaisille kohderyhmille. Näin pyritään lisäämään kansalaisten terveystietoutta, mikä vaikuttaa myönteisesti myös kansanterveyteen.

Osana strategisen teeman viestintää Duodecim on laatinut sosiaalisen median strategian, johon sisältyy ohjeet henkilökunnalle ja asiantuntijoille sosiaalisessa mediassa toimimiseen.


Ei tarvitse olla viestinnän ammattilainen viestiäkseen somessa

Terveydenhuollon asiantuntija voi hyödyntää sosiaalista mediaa monin tavoin sekä luotettavan terveystiedon levittämiseen että ammatilliseen kehittymiseen.

Viestimällä somessa voi tehdä oman ja kollegojen työn näkyväksi ja kuvata esimerkiksi tieteellisen työn luonnetta ja prosesseja. Jakamalla omaa asiantuntemustaan voi palvella terveydestä kiinnostunutta suurta yleisöä ja lisätä lääketieteen ja sen tutkimus- ja hoitokäytäntöjen tunnettuutta sekä yleistä terveystietoutta.

Sosiaalisen median kanavat tarjoavat asiantuntijalle mahdollisuuksia seurata oman alan julkaisuja ja ajankohtaisia uutisia sekä verkostoitua myös kansainvälisesti. Oman asiantuntemuksen yleistajuistaminen ja tiivistäminen kehittävät parhaimmillaan vuorovaikutustaitoja ja kirjallista ilmaisua.

Terveydenhuollon ammattilaisen ei myöskään tarvitse puolustaa tutkittua tietoa yksin: yhä useampi alan organisaatio ja viranomaistaho kuten myös yksittäiset ammattilaiset osallistuvat nykyään sosiaalisen median keskusteluihin.

Duodecim kannustaa työntekijöitään, asiantuntijoitaan ja luottamushenkilöitään hyödyntämään sosiaalista mediaa luotettavan terveystiedon välittämisessä. Tutustu ohjeeseemme Onnistu sosiaalisessa mediassa!