Uratarina: Sirkku Hakanummi, palvelukoordinaattori

Olen Sirkku, yksi Kustannus Oy Duodecimin palvelukoordinaattoreista. Työni koostuu asiakaspalvelusta, toimiston juoksevien asioiden hoitamisesta ja hankinnoista sekä erinäisistä henkilöstön asioista, kuten lounaskorteista. Olen todennäköisesti myös yksi ensimmäisistä uuden työntekijän kontakteista. Edellä mainittujen lisäksi vastaan ilmoitustilan myynnistä Terveysportin Avoimet työpaikat -palveluun ja minut tapaa usein myös erinäisillä messuilla!

Miten päädyit töihin Duodecimille, ja millainen koulutustausta sinulla on? Milloin tulit töihin Duodecimiin?

Eräs edellisen työpaikkani kollega näki Duodecimin puhelinvaihteen hoitajan ilmoituksen lehdessä. Oli vuosi 1991 ja todella epävarmat ajat, eikä ollut varmaa, säilyvätkö työpaikat.

Hain paikkaa ja pääsin haastatteluun. Oli lama-aika, joten hakijoita oli paljon. Veikkaan, että hakijoita oli viitisenkymmentä, joiden joukossa oli minua korkeammin koulutettuja henkilöitä, kuten ekonomeja. Olen itse käynyt talouskoulun, joten hakijoiden skaala oli suuri.

Ehkä sosiaalinen luonteeni ja kokemukseni toimistotyöstä teki vaikutuksen, sillä sain paikan!

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?

Tulen toimistolle melko aikaisin aamulla. Tykkään juoda rauhassa kahvia ja vaihtaa kuulumisia kahvihuoneessa ennen kuin ryhdyn hommiin. Aloitan työpäiväni käymällä ensin palvelupyynnöt läpi, jonka jälkeen siirryn muihin asioihin. Hoidan kaikenlaisia toimiston asioita; teen hankinnat, hoidan henkilöstön lounaskortit, vastaan messukuljetusten lähtemisestä ja saapumisesta ja niin edelleen.

Olet työskennellyt meillä pitkään. Miten työsi on muuttunut vuosien aikana?

Kyllähän täällä on yli puolet elämästä vierähtänyt, 33 vuotta tulee täyteen pian. Vain äitiyslomat olen ollut pois. Olenkin tällä hetkellä konsernin pitkäaikaisin työntekijä!

Moni asia on muuttunut työurani aikana. Olin aluksi Lääkäriseura Duodecimilla töissä, ja moni asia muuttui, kun vaihdoin Kustannus Oy Duodecimin puolelle vuonna 2007. Paljon on muutenkin muuttunut. Aluksi ihmisten määrän pystyi laskemaan suunnilleen sormilla ja varpailla. Nyt konsernissa on yhteensä noin 140 ihmistä, joten kasvu on ollut valtava.

Työnkuvani on myös elänyt vuosien varrella. Olen tehnyt puhelinvaihteen hoitoa, myyntiä ja messuja – meillä oli myös kirjamyynti aikoinaan paikan päällä konttorilla.

2010-luvun alkupuolella sain mahdollisuuden lisäkouluttautumiseen työn ohessa. Silloinen esihenkilöni kannusti minua tarttumaan mahdollisuuteen, sillä olin jo pidemmän aikaa miettinyt, miten voisin täydentää osaamistani koulutuksen avulla. Vuonna 2012 suoritin sihteerin ammattitutkinnon, jonka opit kantavat edelleen hedelmää. Olen ylpeä ja iloinen, että tartuin näin ainutlaatuiseen tilaisuuteen!

Mikä on parasta työssäsi? Entä parasta Duodecimilla?

Parasta työssäni on kivat työkaverit! Tylsää ei myöskään ehdi tulla, sillä päivät eivät ole keskenään koskaan samanlaisia. Pitkin vuotta on erilaisia tapahtumia ja messuja, jotka tuovat vaihtelua arkeen. Pidän ihmisten kanssa työskentelystä ja asiakaspalvelusta ja koenkin olevani juuri minulle sopivissa työtehtävissä.

Duodecim on ollut hyvä työnantaja, joka pitää työntekijöistään huolta. Meillä on hyvät työtilat ja mukavaa porukkaa töissä. Konttorille on aina mukava tulla!

Mitä muuta haluaisit vielä mainita loppuun?

Olen saanut Duodecimin kautta hyviä ystäviä, ja henkilökuntakerho Tuohimon matkat ovat olleet ikimuistoisia!