Oppiportti motivoi kouluttamaan

Oppiportin sisältöjen luominen koukuttaa ja on kivaa! Voi sanoittaa ja kuvata asioita ja ilmiöitä muiden ammattilaisten avuksi”, toteavat Piritta Setälä ja Christoffer Ericsson haastattelussa yhteen ääneen. Molemmat ovat aktiivisia pitkän linjan kouluttajia, myös kansainvälisesti, Piritta Euroopan Elvytysneuvoston konseptikouluttajien ja Christoffer EuSim simulaatiokouluttajien kouluttajana. Akuuttitilanteet, ensihoito, tiimityötaidot ja psykologinen turvallisuus tiimeissä sekä potilasturvallisuus yhdistävät heitä Oppiportin sisällöissä monin tavoin. Kokemusta on kertynyt niin luentotallenteista, verkkokursseista, webinaarista kuin myös aluillaan olevasta oppikirjan teosta.

 Miten hyödynnätte itse Oppiportin sisältöjä kouluttaessanne?

 ”Usein Oppiportin sisältö toimii etukäteismateriaalina ennen koulutusta. Silloin voidaan käydä aluksi keskustelua samalta pohjalta ja näin osallistujat ovat valmiimpia tiiviimpään koulutuspäivään, jolloin päästään sitten syvemmälle aiheeseen. Koulutuksen jälkeen voin ohjata kertaamaan Oppiportista vielä sopivan materiaalin, jolloin oppiminen tehostuu”, Setälä toteaa. Oppiportista löytyvät mm. elvytysluennot ja verkkokurssit. ”Sisällöt sopivat myös ensihoidossa toimiville, ovat laadukkaita ja tukevat muuta koulutusta”, Ericsson pohtii. ”Koulutuksen voi suunnitella niin, että ryhmässä harjoitellaan, kun työkin tehdään yhdessä”, täydentää Setälä.

Mitä vinkkaisitte oppijoille?

Hakeudu paikkaan, jossa on rauhallista opiskella ja huolehdi aivoterveydestä. Oppiportin sisältöjä voi opiskella paloissa”, Setälä aloittaa. ”Pilko hallittaviin osiin, palaa sisältöön ja toista. Oma aktivoituminen on tärkeää. Käytä muistiinpanoja, työstä tietoa, luo siltoja osaamisten saarten välille”, jatkaa Ericsson.  ”Koulutuksen tarkoitus on muuttaa toimintaa. Mieti, miten teen työssäni seuraavalla kerralla toisella tavalla”, Setälä summaa.


Kuvassa:
Piritta Setälä, LT, anestesiologian ja tehohoidon erikoislääkäri, ensihoitolääketieteen erityispätevyys
Christoffer Ericsson, ensihoitaja YAMK, soveltavan psykologian maisteri, ammatillinen opettaja (AmO), väitöskirjatutkija

Teksti: Johanna Tulonen-Tapio