Aladobista AI-hakuun – vanhusten hoitoa voidaan digitalisoida

Olin 15-vuotias ja saanut kolmen viikon sijaisuuden kotihoidosta. Ensimmäisenä työpäivänä sain ohjeeksi, että jos mummolla on vaatteet päällä, siivoa, jos on aamutakissa, niin käytä suihkussa. Aamutakissa oli. Mummo kehui otteitani; sanoi, että heti näkee, että on ammattilainen asialla. Olin huuhtomassa saippuaista selkää, kun hän pyysi katsomaan, onko takapuolessa jotain omituista. Olihan siellä, rektumprolapsi, kuten myöhemmin opin. Tätä hetkeä muistelen, kun olen toimittanut Vanhusten hoito ja hoiva -tietokantaa. Ettei kenenkään tarvitsisi tuntea itseään niin avuttomaksi, kuin tuolla hetkellä itseni tunsin. Kaikki meni lopulta hyvin, työnsin peräsuolen takaisin ja auttelin mummon keittiöön suihkukahville. Kaasuttelin mopolla seuraavan vanhuksen luokse. Kauppareissulla kysyin myyjältä, että mitä on aladobi, sitä kun oli kauppalistalla.

Toimitan Terveysportissa julkaistavaa Vanhusten hoito ja hoiva – tietokantaa ja vuosien työkokemus kotihoidossa, palveluasumisessa ja sairaalaosastoilla on auttanut tunnistamaan niitä kohtia, joissa sähköinen tietokanta olisi voinut olla avuksi ja lisätä hoidon laatua. Vaikka aladobia ei tietokannasta löydykään, niin näyttöön perustuvilla hoidon ohjeilla saa luotettavan avun jokapäiväisiin, hoidollisiin tilanteisiin. Jos vaikkapa asiakas on kadonnut, vuotaa verta tai löytyy lattialta, paino on yhtäkkiä laskenut tai pitää ohjata harrastetoimintaa, tietokannasta saa ohjeet nopeasti ja luotettavasti, myös kännykällä. Luotettavia ohjeita olen myös kaivannut hoitotoimien lisäksi herkkyyttä vaativissa vuorovaikutustilanteissa. Esimerkiksi omaisten kanssa olen monesti kaivannut tiedon antamaa tukea, kun keskustellaan, milloin vanhukselle aloitetaan tai ei aloiteta antibiootti- tai nestehoitoa, rajoitetaan tai ei rajoiteta liikkumista tai tehostetaan tai ei tehosteta ravitsemusta.

Eroon toimipaikkakohtaisista ohjekansioista

Työurallani muistan etsineeni hoito-ohjeita enemmän ja vähemmän pölyttyneistä kansioista. Jopa saman rakennuksen eri kerroksissa on saatettu ohjeistaa hoidosta eri tavoilla. Kysymällä työkaverilta tai googlaamalla pääsee nykyään eteenpäin, mutta kollega saattaa olla kiireinen ja netistä löytyvään tietoon ei varauksettomasti kannata luottaa. Ohjekansioihin verrattuna jatkuvasti täydentyvä ja päivittyvä, kännykällä ja läppärillä toimiva tietokanta tuntuukin taivaan lahjalta. Ajantasaisesta tietokannasta esimerkiksi haavahoito- tai vaippavastaava saa työlleen tukea ja voi keskittyä näyttöön perustuvan toiminnan jalkauttamiseen, eli työkavereiden opastamiseen, tarvikkeiden hankintaan ja toimintatapojen hiomiseen. Tietokanta soveltuu myös osaamisen kehittämiseen ja ylläpitämiseen.

Jokainen ansaitsee ymmärrettävät ohjeet työn tueksi

Aikaisemmassa työssäni olen saanut olla mukana kehittämässä lähihoitajien työelämävaltaisia koulutuspolkuja sekä maahanmuuttajien työllistymistä. Hoiva-alalla työskentelee iso joukko motivoituneita, taitavia ja empaattisia ihmisiä, myös heitä, joilla voi olla vajavainen suomen kielen taito tai erilaisia oppimishaasteita. Ymmärrettäville, selkokielisille ohjeille on suuri tarve. Vanhusten hoito ja hoiva -tietokantaan kehitetäänkin parhaillaan kielimalliin perustuvaa hakuominaisuutta, joka tuottaa eri kielillä vastauksia käyttäjän kysymyksiin sekä yhteenvetoja tietokannan sisällöistä. Eli kun jatkossa kysyn ”Miten toimin, kun vanhuksen peräsuoli on luiskahtanut ulos”, saan vastaukseksi kolmen rivin ohjeen, joiden avulla selviän tukalasta tilanteesta vanhusta vahingoittamatta.

Ja vielä yksi asia: Yhtään minuuttia enempää en olisi halunnut viettää tietokoneen ääressä. Se tarkoittaa, että sähköisten palvelujen pitää olla intuitiivisesti toimivia ja helposti saatavilla. Myös nämä näkökulmat ovat olleet mielessä, kun olen kehittänyt Vanhusten hoito ja hoiva -tietokantaa.

Yhdessä tekemisen arvo

Suurin kiitos Vanhusten hoito ja hoiva -tietokannasta kuuluu sen sadoille kirjoittajille, hoitajille, terapeuteille ja lääkäreille. He ovat valmiita kokoontumaan yhteen työpäiviensä päätteeksi kirjoittamaan, ajattelemaan ja kommentoimaan tulevia ohjeita.  Tietokannan jokaisen artikkelin perässä on palautelaatikko, jolla kuka tahansa tietokannan käyttäjä voi kirjata huomioita, esittää kysymyksiä, oikaista virheitä tai kiittää sisällöstä. Meiltä sisällöntuottajilta pitää vaatia helppokäyttöisiä, laadukkaita ja kustannustehokkaita palveluita! Oikein kohdennettuna vanhusten hoidossa voidaan saada paljon hyötyä digitaalisista palveluista.

Siirry Vanhusten hoito ja hoiva -tietokantaan »


Kysy tarjousta organisaatiollesi osoitteesta terveysportti(at)duodecim.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *