Terveydenhuollon digitalisaatio ei tarkoita vain järjestelmiä ja sovelluksia – niitä on osattava käyttää oikein, vastuullisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Tarvitaan koulutusta, joka tekee monimutkaisesta ymmärrettävää, tukee työntekoa ja kehittää osaamista, joka aidosti vaikuttaa potilaan hoitoon.
Digitaaliset työkalut ja uutta tekniikkaa hyödyntävät välineet ovat tulleet osaksi lääketieteen ja terveydenhuollon arkea. Leikkausrobotit, kehittyneet kuvantamismenetelmät ja tekoälyratkaisujen tulo potilaiden hoitoon vaativat erikoistunutta osaamista. Lääkärin työkalupakki on siis täydentynyt uusilla välineillä, joiden hyödyntäminen vaatii uusia taitoja. Tilannetta voisi verrata käsityöläiseen: työn jälki on sitä parempaa, mitä paremmin työkalunsa tuntee ja niitä osaa käyttää.
Siispä digitaitojen kehittäminen vaatii jatkuvaa ylläpitoa myös lääkärin työssä. Vaikka oppimista tapahtuu paljon työn ohessa, koulutustilaisuuksilla on oma, tärkeä paikkansa. Ne tarjoavat mahdollisuuden irrottautua arjen kiireestä ja keskittyä rauhassa uuden omaksumiseen ilman jatkuvia keskeytyksiä. Lisäksi hyvin suunnitellun koulutuksen rakenne voi tukea oppimista: teoriaa, konkreettisia esimerkkejä, käytännön harjoituksia ja yhdessä tehtävää reflektointia yhdistellään pedagogisesti toimivaksi kokonaisuudeksi. Tällainen kokonaisuus jäsentää aihetta ja tukee pysyvää oppimista paremmin kuin satunnaisesti työn lomassa vastaan tuleva tieto.
Lisäksi koulutuspäivissä korostuvat vertaisoppiminen ja verkostoituminen – keskustelut kollegoiden kanssa auttavat suhteuttamaan opittua omaan työhön ja rakentavat yhteistä ymmärrystä uusista välineistä ja toimintatavoista.
Tekoälykoulutusta lääkäreille – vastauksena tunnistettuun tarpeeseen
Kun tekoälysovellusten hyödyntämismahdollisuudet alkoivat parantua myös lääketieteessä, tunnistimme Duodecimissa osaamisvajeen. Käytännön lääkäreille suunnattua koulutusta ei ollut saatavilla, vaikka tarve oli selvästi kasvanut. Nämä havainnot johtivat Tekoäly lääkärin työssä -koulutuksen toteuttamiseen.
Koulutuksen suunnitteluryhmä rakensi koulutussisällöt lääkärin käytännön työn näkökulmasta. Kouluttajatiimi koostui eri alojen asiantuntijoista, ja osallistujiksi valikoitui laaja joukko lääkäreitä eri erikoisaloilta ja uravaiheista. Halusimme tarjota osallistujille parempaa ymmärrystä tekoälystä ja sen toimintaperiaatteista, lisätä tietoisuutta tekoälyn mahdollisuuksista ja rajoista sekä rohkaista osallistujia kokeilemaan useita tekoälysovelluksia.
Harjoittelua, keskustelua ja ajankohtaisuutta
Hyvä koulutus ei tyydy vain jakamaan tietoa. Sen on vahvistettava ymmärrystä, lisättävä osaamista ja muutettava toimintaa paremmaksi. Ensimmäinen Tekoäly lääkärin työssä -koulutus sai erinomaisen vastaanoton. Osallistujat kiittivät erityisesti käytännön harjoituksia, hyvää ja turvallista oppimisympäristöä, asiantuntevia luennoitsijoita ja ajankohtaisia esimerkkejä. Palaute vahvisti, että tarve oli todellinen ja että oppiminen onnistuu, kun sille annetaan aikaa ja tilaa.
Kuten valtaosa Duodecimin koulutuksista, tämäkin koulutus saa jatkoa. Tekoälyratkaisut kehittyvät niin nopeasti, että sisältö päivitetään joka koulutukseen. Lokakuussa 2025 pidettävässä Tekoäly lääkärin työssä -koulutuksessa tämä näkyy siinä, että palautteiden pohjalta olemme täsmentäneet sisältöjä ja rajanneet käsiteltäviä esimerkkejä entistä paremmin kliinistä arkea tukeviksi. Käytettävät tekoälytyökalut on päivitetty ajanmukaisiin ja osallistujille parhaiten soveltuviin.
Hyvästä kannattaa pitää kiinni; osaavat kouluttajat ja oppimisen mahdollisuudet innostavassa ilmapiirissä säilyvät kuitenkin keskiössä jatkossakin. Lisäksi tiedeseurana haluamme vahvistaa myös tieteen tekemistä ja olemmekin suunnittelemassa tutkijoille omaa koulutusta tekoälystä ja sitä hyödyntävistä työkaluista.
Koulutus on avain kehittymiseen
Lääkärin työ ei ole katoamassa tekoälyn myötä, mutta sen sisältö ja välineet muuttuvat. Digivälineet eivät toistaiseksi paranna ketään yksinään. Ne ovat työkaluja, jotka vaativat rinnalleen osaamista, harkintaa ja ymmärrystä. Näitä asioita voi vahvistaa koulutuksella.
Koulutus tulisi nähdä kehityksen mahdollistajana ja investointina osaamiseen. Digitaaliset työkalut voivat tukea ja parantaa hoitoa – mutta vain, jos tiedämme, miten niitä käytetään.
Miten tekoäly voi tukea lääkärin työtä ja mitä sen vastuullinen käyttö vaatii? Duodecimin Tekoäly lääkärin työssä -koulutus tarjoaa päivitetyn katsauksen tekoälyn hyödyntämiseen kliinisessä työssä. Koulutuksessa yhdistyvät asiantuntevat luennot, käytännön harjoitukset ja keskusteluissa tapahtuva oppiminen. Koulutus on suunniteltu lääkäreille, lääkärien näkökulmasta. Seuraava koulutus järjestetään 2.–3.10.2025 Helsingissä. Lisätiedot ja ilmoittautuminen: duodecim.fi/tekoalykurssi.
Duodecim täyttää tämän vuoden marraskuussa 144 vuotta. Sairaan hyvä digiarki -blogisarjassa omien alojensa huippuammattilaiset pohtivat digitalisoituvan terveydenhuollon mahdollisuuksia ja sudenkuoppia.
Lue muut sarjassa ilmestyneet kirjoitukset:
Vastaa