Etävastaanoton erityispiirteitä

Etävastaanotto tarjoaa uudenlaisen mahdollisuuden terveyden edistämiseen ja potilaan kohtaamiseen. Etävastaanotto pitää kuitenkin sisällään erityispiirteitä, jotka on syytä huomioida suunnittelussa ja toteutuksessa.

Etävastaanotot ovat tulleet osaksi terveydenhuollon ja lääkärin arkea. Etävastaanottoihin tarvittava teknologia on ollut saatavilla useiden vuosien ajan, mutta niiden paikka osana terveydenhuoltoa alkoi vakiintua vasta koronaviruspandemian yhteydessä.

Etävastaanotossa on omat erityispiirteensä, kun perinteisen vastaanoton fyysinen havainnointi ja tutkimus jää pois. Potilaan tarkka kuuntelu, kliininen kokemus, mahdolliset sähköisesti lähetetyt kuvat ja luottamuksellinen potilas-lääkärisuhde ovat onnistuneen etävastaanoton kulmakiviä.

Minkälaisia potilaita voi etävastaanotolla hoitaa? Mitkä ovat yleisimpiä etähoidossa vastaan tulevia sairauksia, ja mitä tulee muistaa erotusdiagnostiikassa? Liittyykö hoitosuunnitelman tekeminen myös etävastaanottoihin? Minkälaisia lausuntoja ja reseptejä lääkäri voi tehdä etävastaanotolta?

Muun muassa näihin kysymyksiin olemme pyrkineet ottamaan kantaa Terveysportin Lääkärin käsikirjan uudessa artikkelissa Etävastaanotto.


Terveysportti-palvelu on maksullinen. Kysy lisätietoja organisaatiokäyttöön terveysportti(at)duodecim.fi.