
Puutteet lääkkeiden saatavuudessa puhuttavat jatkuvasti. Tärkein syy saatavuuskatkoksille ovat viranomaiselle ilmoitetut saatavuushäiriöt, jotka lisääntyivät edelleen vuonna 2022. Myös kysynnän kasvupiikit, kuten viime vuonna joditablettien osalta, ja logistiikkaketjujen ongelmat voivat aiheuttaa saatavuuskatkoksia.
Lääkeyrityksellä on vastuu ilmoittaa saatavuushäiriö Fimeaan ja tarvittaessa päivittää tieto häiriön kestosta. Apteekeissa on yleensä varastoissa 1-4 viikon käyttöä vastaava määrä lääkettä, joten lyhyt saatavuushäiriö ei välttämättä näy käyttäjälle.
Duodecim lääketietokannassa Fimeaan ilmoitettu saatavuushäiriö näkyy valmistekohtaisen avaussivun Saatavuus-kohdassa punaisena Saatavuushäiriö-symbolina (ks. kuva). Tieto on pakkauskohtainen ja päivittyy kerran vuorokaudessa. Saatavuushäiriötieto tuodaan näkyviin 2 viikkoa ennen kuin ilmoitettu häiriö alkaa. Häiriön kesto näkyy, kun kursorin vie punaisen symbolin kohdalle. Symbolia klikkaamalla pääsee lisätietonäkymään, josta voi tarkistaa apteekkikohtaisen saatavuuden (Suomen Apteekkariliiton Lääkehaku-palvelusta) ja tarvittaessa etsiä vaihtokelpoisen valmisteen.
Mikäli valmisteelle ei ole ilmoitettu saatavuushäiriötä, Saatavuus-kohdassa näkyy vihreä Ei saatavuushäiriötä -symboli. Apteekkikohtaisen saatavuuden voi halutessaan tarkistaa klikkaamalla vihreää symbolia.
Joskus lääkevalmiste tai jokin pakkauskoko poistuu markkinoilta suunnitellusti. Tällöin lääkefirma tekee poistumassa-ilmoituksen, joka näkyy Saatavuus-kohdassa oranssina Poistumassa-symbolina (aiemmin tämä tieto ilmoitettiin Duodecim lääketietokannassa P = Pakkaus on poistumassa kaupasta -ikonilla). Poistumassa olevien valmisteiden osalta kukin apteekki myy varastonsa loppuun, mutta lääkettä ei voi enää tilata tukusta. Tässäkin tapauksessa apteekkikohtaisen saatavuuden voi tarkistaa klikkaamalla oranssia symbolia.



Siirry Duodecim lääketietokantaan »
Terveysportti-palvelu on maksullinen. Kysy lisätietoja organisaatiokäyttöön terveysportti(at)duodecim.fi.