
Asiakkaan ja potilaan tunnistaminen on hoidon, hoivan ja palvelujen lähtökohta ja perusta. Se on myös luottamuksellisen ja turvallisen hoitosuhteen ja palvelun ensiaskel, jossa ammattilaisella, asiakkaalla ja potilaalla on tärkeä rooli.
Jopa kymmenen prosenttia ilmoitetuista lääkehoidon vaaratapahtumista liittyy asiakkaan tai potilaan tunnistamisessa tapahtuneeseen virheeseen. Potilaan tunnistamisvirhe on aina vältettävissä oleva haittatapahtuma.
Kurssin käytyäsi
- ymmärrät potilaan ja asiakkaan tunnistamisen ja sen menettelyjen merkityksen asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistamiseksi.
- tiedät, kuinka tunnistamisen käytänteet voidaan ottaa osaksi arjen työtä.
- ymmärrät asiakkaan ja potilaan osallistamisen merkityksen tunnistamisessa.
- huomaat, miten pienillä teoilla voidaan välttää tunnistautumiseen liittyvät vaara- ja haittatapahtumat.
Koulutus on suunnattu kaikille sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille ja opiskelijoille.
Verkkokurssin asiantuntijoina ovat toimineet kehittämispäällikkö Pietari Perkinen Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymästä, opetusneuvos Seija Tuokko, kehittämisylilääkäri Heli Ylihärsilä Pohjanmaan hyvinvointialueelta sekä eritysasiantuntija Tarja Pajunen Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksesta Pohjanmaan hyvinvointialueelta.
Siirry Potilaan tunnistamisen hyvät käytännöt –verkkokurssiin »
Lisätietoja: oppiportti@duodecim.fi
Varmista työnantajaltasi tai oppilaitokseltasi käyttöoikeus Oppiportti-palveluun. Kysy lisää oppiportti(at)duodecim.fi.