Milloin lääkäriin? – Oirekyselyllä yksilöllinen arvio hoidon tarpeesta nyt myös kotisohvalla

Sosiaali- ja terveydenhuollon asioinnin tueksi avatussa Omaolo-palvelussa kansalainen voi arvioida omaa hoidon ja palvelun tarvettaan. Duodecim on tuottanut palveluun 14 oirekyselyä, joiden perusteella vastaaja saa mm. arvion oireiden edellyttämän hoidon laadusta ja kiireellisyydestä. 

Omaolo otettiin käyttöön Kalasataman terveysasemalla viime talvena. Palvelun hyötyinä nähdään rutiinitoimien väheneminen – suurempi osa työajasta vapautuu asiakastapaamisiin. Oirearviokyselyyn vastannut asiakas tulee valmistautuneempana vastaanotolle ja ammattilaisen rooli muuttuu enemmän valmentavaan suuntaan.

– Oirearvioilla kerätyt esitiedot ovat hyvin kattavat ja tasalaatuiset verrattuna puhelimessa kirjattuihin esitietoihin. Reseptin kirjoittaminen Käypä hoito -suosituksen kriteerien mukaisesti onnistuu Omaolon tietojen perusteella näppärästi ja nopeasti, eikä tietoja tarvitse enää erikseen tarkistaa ja täydentää, kertoo terveyskeskuslääkäri Sanna Lakoma (kuvassa oik.).

Omaolo-palvelun laajeneminen ja käyttäjäpalautteen myötä syntyvä kuva palvelun hyödyistä kiinnostavat terveyskeskuslääkäreitä.

– Tärkeää on viestiä Omaolosta tehokkaasti kaupunkilaisille niin, että yhä useampi pääsee hyödyntämään palvelua. Nähtäväksi jää, riittääkö tämä asiointitapa kansalaisille, pohtii terveyskeskuslääkäri Reetta Vanhanen (kuvassa vas.) ja jatkaa – Kun käyttö laajenee ja lisää sairauksia saadaan oirearvioiden piiriin, kertyy palvelun kehittäjille palautteen myötä tietoa ja kokemusta oirearvioiden toimivuudesta käytännössä.  

Omaolo on kehittyvä sähköisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kokonaisuus. Kustannus Oy Duodecim on tuottanut palveluun viimeisimpään tutkimusnäyttöön perustuvia välineitä sairauden oireiden ja niiden edellyttämän hoidon arviointiin.

Tutustu palveluun »

Lisätietoa Omaolosta:
Kustannus Oy Duodecimin asiakkuuspäällikkö Anu Suurnäkki
Sähköpostiosoite muotoa etunimi.sukunimi@duodecim.fi