Verkkokoulutukset osana oppimisen kehittämisen strategiaa Kainuussa

”Verkkokoulutus on tullut pysyvästi osaksi osaamisen johtamista. Sen rooli on tunnustettu, ja olemme ottaneet koulutusmuodon käyttöön osaamisen kehittämisen strategisessa suunnittelussa”, toteaa Kainuun soten koulutuspäällikkö, TtM Merja Leinonen.

Oppiportin käyttöaste Kainuun sotessa on korkea. Verkkokurssien juurruttaminen osaksi organisaation koulutusta vaatii Leinosen ja Kemppaisen mukaan suunnitelmallista työskentelyä. ”Olemme panostaneet erityisesti tiedottamiseen, joka on kulmakivi verkkokoulutusten käyttöönotossa ja hyödyntämisessä”, kertoo koulutussuunnittelija, TtM Liisa Kemppainen. ”Arvioimme Oppiportin koulutukset ja mietimme, miten voimme hyödyntää verkkokursseja osana omia koulutuspalveluitamme. Panostamme siihen, että tiedotamme sisällöistä ja tuemme yksiköitä palvelun käytössä”, jatkaa Kemppainen. ”Työtämme helpottaa, että voimme luottaa Oppiportin verkkokurssien korkeaan laatuun. Aineistot soveltuvat mainiosti myös osaksi perehdytys- ja laitekoulutuksia.”

Merja Leinosen mukaan verkkokoulutus mahdollistaa tasapuolisen täydennyskoulutuksen ja on saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta. ”Haluamme, että kaikilla olisi mahdollisuus osallistua koulutukseen.” Oppiportin verkkokursseja voi käyttää ison käyttäjäryhmän kustannustehokkaaseen kouluttamiseen, mutta Leinonen näkee arvon myös erikoisosaajien käyttäjäryhmien verkkokursseille. ”Emme itse pysty tarjoamaan koulutusta näille ammattilaisille, joten on hienoa, että heillekin löytyy täydennyskoulutusta Oppiportissa”, toteaa Leinonen.

Merja Leinonen pitää tärkeänä, että verkkokoulutusten vaikuttavuutta tutkitaan. Se osaltaan tekee oppimisen ja osaamisen kehittämistyötä näkyväksi. ”Osaava henkilöstö on kaiken toiminnan perusta”, tiivistää Leinonen.

 

Lue myös: Tutkimus: Verkkokoulutukset parantavat oppimistuloksia