Teinkö oikeita päätöksiä, saivatko potilaani parhaan hoidon?

Kun hoidat potilaita terveyskeskuksessa, vastaanotollasi tai sairaalassa, teet päivittäin lukuisia diagnooseja ja hoitoehdotuksia. Osa niistä on selkeitä, helppoja ja rutiininomaisia. Lääkärintyössä alati läsnä oleva epävarmuus korostuu, kun on tehtävä vaikeita päätöksiä kiireessä.

Mitä teet, kun potilaasi vaatii antibioottia siltä varalta, että flunssa iskisi lomamatkalla tai tulee uusimaan rauhoittavien lääkkeiden reseptiään, vaikka lääkkeitä pitäisi asiakirjojen mukaan olla käyttämättä runsaasti? Oliko toimintasi tulosta kompromissista, joka ei tyydyttänyt potilasta eikä sinua? Miten paljon hoidon valintaa vaikeuttivat toimipaikkasi rajalliset voimavarat? Vanhus ei pärjää kotihoidossa ja haluaisit hänet laitoshoitoon, jota pidät ainoana oikeana ratkaisuna, mutta et pysty vaikuttamaan asiaan. Kuolemassa olevan vanhuksen omainen vaatii tälle hoitoja, joita et pidä perusteltuina. Yrität välttää ristiriitoja ja ahdistut. Koska päämääränä on hyvän tekeminen ja vahingon välttäminen, mieltäsi jää ehkä vaivaamaan kysymys: Teinkö oikeita päätöksiä, ja saivatko potilaani parhaan hoidon? Näin etiikka tulee väistämättä ja konkreettisella tavalla lääkärin arkeen.

Olisi hyvä, jos potilassuhteessa koetuista vaikeista valinnoista ja päätöksistä voisi keskustella kokeneiden kollegojen, arvostetun esimiehen tai muun luottamusta nauttivan henkilön kanssa. Usein lääkäri on kuitenkin yksin ongelmansa kanssa. Voi olla, että työyhteisö ei olekaan paras paikka tällaiselle pohdinnalle. Silloin tarvitaan ulkopuolista neutraalia keskustelupaikkaa. Lääkärien eettinen foorumi, jonka Duodecim, Lääkäriliitto ja Finska Läkaresällskapet perustivat yhdessä vuonna 2003, pyrkii olemaan sellainen.

Foorumin jäsenet ovat terveydenhuollon etiikkaan erityisesti perehtyneitä kollegoja. He keskustelevat sähköpostin avulla foorumille toimitetuista eettisistä pulmakysymyksistä. Foorumin tavoitteena ei ole antaa ajantasaisia konsultaatioita, vaan olla ensisijaisesti eettisten kysymysten kanssa painineen lääkärin tukena, usein jälkikäteen. Foorumi ei ota kantaa eettisiin periaatekysymyksiin. Se käsittelee arjen eettisiä ongelmia sille lähetettyjen tapausselostusten pohjalta. Foorumilla käydyn keskustelun ja pohdinnan pohjalta ryhmän asiamies laatii jäsenten yhteisesti hyväksymän lausunnon (vastauksen) ja toimittaa sen kysyjälle viimeistään kuukauden sisällä.

Foorumin toiminnasta tehty tutkimus osoitti, että kysyjät olivat tyytyväisiä ja kokivat saaneensa työhönsä asiantuntevaa tukea (1).

Suosittelen lukemaan myös Kristiina Patjan blogitekstin Tavallisuuden etiikkaa.

Amos Pasternack
emeritusprofessori

1. Louhiala p, Saarni S, Hietala K, Pasternack A. Physicians´Ethics Forum: a Web-based ethics consultation service. J Med Ethics 2012;38:83-6.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *