Pattern

Pattern rakentuu kahdesta perusmuodosta: ympyrästä ja ympyrän neljäsosa-segmenteistä. Kyseisiä muotoja voidaan yhdistellä monipuolisesti ja joustavasti erilaisiksi graafisiksi kokonaisuuksiksi. Patterniin voidaan tuoda kontrastia ja elävyyttä värivalinnoilla.

HUOM! Patternin runsasta käyttöä tapettimaisena taustaelementtinä tulisi aina välttää. Kuvituksen soveltamisessa tulisikin pyrkiä yksinkertaiseen ja selkeään lopputulokseen.

Kuvitus_1

Käyttöesimerkki 1: Muotokokonaisuus marginaaleilla värikentässä

Kuvitus_2

Käyttöesimerkki 2: Muotokokonaisuus skaalattuna suuremmaksi värikentän sisällä, ilman marginaaleja

Kuvitus_3

Käyttöesimerkki 3: Muotokokonaisuus skaalattuna huomattavan suureksi värikentän sisällä, ilman marginaaleja

Hahmot

Patternin perusmuodoista voidaan luoda luonteeltaan abstrakteja graafisia hahmoja.
Hahmoja suositellaan käytettävän tavalla, joka tukee visuaalisesti tekstisisältöä ja sopii sen kontekstiin.

Ryhmä / hahmojoukko

Sankarihahmo

Suuntaa osoittava hahmo

Kaksi hahmoa

Katse ylöspäin / tutka

Kiinnostunut hahmo

Lukeva hahmo

Hahmo tietokoneella / Enkelihahmo

Kättä heiluttava hahmo

Sovellusesimerkkejä

Havainnollistavia käytännön esimerkkejä Duodecim-kuvituksen käytöstä paino- ja digisovelluksissa.

Käyntikortti

Roll-up (Lääkäriseura)

Äyräpään palkinnon kuvitus

Bannerit

Esimerkki Duodecimin bannereista sekä ladattavat pohjat (ai-tiedosto).