Ohjaajan motivaatio
- Mitä kaikkea ohjaaja voi saada ja saavuttaa syvärien ohjaamisen kautta?
- Oman profession etu sekä kollegiaalisuuden näkökulma
- Mahdollisuus tutustua uuteen lääkärisukupolveen
- Hyöty tutkimukselle, projektille ja tutkimusryhmälle
- Ohjaamisen opettelu ja ohjaajaksi kasvaminen on rikastuttavaa ja antoisaa
Ohjattavan motivointi
- Eri persoonien motivaattoreiden tiedostaminen (ohjattavan motivaatio, sen tunnistaminen ja ylläpitäminen)
- Tietoisesti mietitään, mitä opiskelija haluaa syväreiltä. Yhtenä vaihtoehtona ”Nyt tehdään kaikkien aikojen huonoimmat syvärit” -taktiikka.
- Porkkanoiden keksiminen ja antaminen opiskelijoille esimerkiksi kliinisen ”opetuksen” sisällyttäminen opintoihin.
- Opiskelija tarvitsee hyvän aiheen rajauksen ja aikataulutuksen. Vastuu on opiskelijalla, mutta hän tarvitsee ohjaajan asettamia rajoja.
- Opiskelijalle on hyvä tarjota ohjeet aikataulutukseen ja rajaukseen esimerkiksi hahmottamalla opiskelijalle koko prosessikaari ja välietappien näkeminen. Tämä tietysti edellyttää, että ohjaajalla on selkeä kuva prosessista.
- Ohjaussopimus ja tapaamistiheyden sopiminen
- Miten toteutetaan käytännössä?
- Ohjaajalla on velvollisuus pitää paketti kasassa, ohjattavalla puolestaan velvollisuus tehdä
- Työkaluja motivaation synnyttämiseen ja ylläpitoon
- ”Tutustu” ohjattavaan – mitä hän harrastaa ja niin edelleen (liittyy myös ajankäyttöön, henkilökemiaan, kommunikaatioon)